البدو بالإنجليزية Bedouin ، هو لفظ البدو أطلق على أهل الصحراء ، لأن طبيعة حياتهم يغلب عليها التنقل من مكان لآخر طلبا للماء والكلأ، دون التزام بمكان معين أو حدود معروفة.

 السمات المميزة لحياة البدو

إن البدو لا يتقيدوا بحدود جغرافية ، فحيثما يوجد الماء والكلأ يشدون الرحال الية في قوافل جماعية أو فردية. ووسيلة النقل لديهم سفينة الصحراء الأبل. تنفذ هذة الرحلات بتحديد موعد مسبق مع الجيران او تأتي مفاجأة لأصحاب المنزل الواحد أو عدة منازل حسب الأتفاق الذي يتم بينهم. في هذة الرحلات يكابدون الكثير من المصاعب والمتاعب، لأنهم أحياناً يقطعون مسافات بعيدة مشياً على الأقدام. تحمل الأمتعة الأثقال والناس القصر على ظهور الأبل، وتكون بداية الرحيل أو الظعن وقت الصباح، والملتقى بين أفراد الأسرة الواحدة وقت المبيت في مكان ضرب موعده سابقاً. وهكذا يكون تخطيط سير الرحلة حتى يصلوا المكان المقرر للسكن وفية يضعون رحالهم بة لفترة تطول أو تقصر غير محددة بمدة زمنية معلومة. وهكذا تستمر حياتهم في تنقل وترحال دائمين، كما وأنهم ينتقلون في فصل الشتاء إلى الأماكن التي تتوفر بها الأشجار بكثرة وقاية وحماية لهم ولحيواناتهم من نزلات البرد الشديد وتقلبات الرياح القارسة. أما في فصل الصيف فيرحلون إلى الأماكن التي يتواجد فيها الظل والماء.ويسافر البعض الآخر في الصحراء للقيام برعي الماشية والأبل،. حول هذة العادة السنوية والتي تعتبر بالنسبة للبدوي أثر تاريخ وحضارة معاً أمتزجت فيها العرق بالحداثة ليصبا معاً في بوتقة واحدة ، وهي المحافظة على تراث بدأ منذ القدم ويتوصل حتى يومنا هذا بالرغم من المزيد الكثير للحياة المدنية والرفاهية التي قدمتها وما زالت تقدمها يد الحكومة، الا ان البدوي لا زال يعيش الصحراء ويفترش الأرض ويلتحف السماء.

النظام الإجتماعي

إن القبيلة تقدم للبدوي وحدة اجتماعية ­ بيئية ­ سياسية ­ يرتبط أبناؤها بشبكة من العلاقات والحقوق والواجبات ولكن بالاضافة المهمة هنا هو أن هذه الحقوق تنبع من البيئة الصحراوية ، وتعبر عن شكل حياة القبيلة البدوية، وغير مفروضة عليها من فوق كما هي حال القوانين المدنية، ومن ذلك فان فرض التوطين وشكل الحياة الحضرية على جماعات البدو قرار خاطئ، كما أن فلاحة البادية أدت إلى خسارة فادحة من الناحيتين الاقتصادية والاجتماعية اضافة الى الناحية البيئية، لأن الخبراء أكدوا أن فلاحة تلك الأراضي تؤدي إلى خسارة الغطاء النباتي والكائنات الدقيقة في المنطقة العلوية من التربة لمئات السنين، وذلك إضافة الى أن تلك الزراعة البعلية تعتبر خاسرة حالياً على المستوى القومي، وقد خلصت دراسة حديثة أجريت حول زراعة أراضٍ في البادية بعلاً بالشعير خلال سنوات الفترة الممتدة بين سنتي 1981­1991­ (وهي تغطي دورتين مطريتين اذا اعتبرنا الدورة خمس سنوات) إلى أن متوسط انتاج هكتار من الشعير سنوياًخلال تلك الفترة قد بلغ فقط/251كغ/ وهي كمية لا تغطي ثمنها سوى جزء من التكاليف المدفوعة في الزراعة، بل إن هذا الرقم لم يتجاوز/80كغ/ في ثلاث من السنين لاحدى عشرة وكان صفراً في أربع من السنين. ‏

البدو والبيئة

أن الحياة البدوية نظام اجتماعي أساسه القبيلة وشبكة من العلاقات الاجتماعية التي تحكم علاقة الفرد بأبنائه وشيخها الذي يحمل مكانه خاصة. وتعتمد الحياة البدوية على نظام انتاجي بيئي يقوم على رعاية الماشية والتنقل بحثاً عن الكلأ والماء مع معرفة دقيقة بالأماكن المناسبة للتنقل تناسباً مع الأجواء والمرعى.

لقد تكيف البدو مع حياة الصحراء الجافة من دون تكنولوجيا متطورة ويستفيد البدو ببراعة من الهطول النادر للأمطار بالتنقل للمرعى مع إدراك لأنواع المواسم الطبيعية وسبل مواجهتها. ‏ و الزراعة عند البدو أقل قيمة من تربية الماشية لأن حياة البداوة أي الحياة في الصحارى ليست حياة بدائية ولا هي مرحلة من مراحل تطور البشر وإنما هي طراز من الحياة سلكته جماعات بشرية استطاعت ببراعة تحقيق التوازن لبيئاتها على امتداد آلاف السنين. ‏

قائمة جزئية لسكان وقبائل البدو

There are a number of Bedouin tribes, but the total population is often difficult to determine, especially as many Bedouin have ceased to lead nomadic or semi-nomadic lifestyles (see above) and joined the general population. Below is a partial list of Bedouin tribes and their historic place of origin (the list does not include tribes of the Negev Bedouins in Israel.

Al-Tarabeen One of the largest tribes in Jordan and Israel. They include many families like Al-Sanea’.
Beni Sakhr One of the largest tribes in Jordan.
Al Adwan One of the largest tribes in Jordan.
Al-Abbadi One of the largest tribes in Jordan.
Beni-Hasan One of the largest tribes in Jordan.
Al-Howaitat a tribe in Southern Jordan (Wadi Araba and Wadi Rum)
al-Ajman from eastern Saudi Arabia and the Persian Gulf States
alatwy a tribe (also known as Beni Ateyah), live in north-western part of Saudi Arabia, Tabuk province.
Al BuainainAl Bu RomaihAl-Matheel also spelt Mathil, a prominent Yemeni tribe based in the Damt region of Yemen, most have spread to the capital Sana’a
al-Awazem, mostly located in Kuwait, with a small section in north-eastern Saudi Arabia.
Al-Baggara, in Syria,Sudan and Iraq.
Aniza, some Anizes are of Bedouin tribes that lives in northern Saudi Arabia, western Iraq, the Persian Gulf States, and the Syrian steppe.
Bani Hajer (Al-Hajri or Al-Hajeri)a large and powerful tribe in Saudi Arabia and the eastern Persian Gulf States.
Bani Rasheed Rashaida in Saudi Arabia, Kuwait, Egypt, Sudan, Eritrea, Jordan, Persian Gulf States and North Africa.
Bani Khalid, a large tribe spanning Saudi Arabia, Bahrain, Qatar, Oman, Kuwait, UAE, Jordan, Syria, Iraq and other countries, said to be descendants of Prophet Mohamed’s companion “Khaled ibn Al-Waleed”.
Shahran Al-Ariydhah, very large tribe from Bisha city to Khamis Mushait and Abha cties Al-Arydhah – it means wide – is a famous name for Shahran because it has a very large area , Saudi Arabia.
Bani Truf in Ahwaz which is located in southwest of Iran near Iraqi border.
Banu Yam centered in Najran Province, Saudi Arabia.
Beni Sakhr in Syria and Jordan.
al-Da’ajah Bedouin of Balqawi Amman in Jordanal-Duwasir, south of Riyadh, and KuwaitGhamid, large tribe from Al-Bahah Province, Saudi Arabia, mostly settled, but with a small Bedouin section known as Badiyat Ghamid.
Harb, a large tribe, centered around Medina, but also extending northwards towards Tabuk and eastwards towards Al-Qassim.
Hareeb 100 Miles South of Marib in YemenHajaya in al-Qatarneh, and al-Hasa, JordanAl JalahmaJuhayna, a large tribe, many of its warriors were recruited as mercenaries during World War I by Prince Faisal, surrounds the area of Mecca, and extends to Southern MedinaKhawalid in Jordan, Israel, and Syria.
Tuba-Zangariyye, Israel near Syria[1]al-Mawasi, a group living on the central Gaza Strip coast.
Dulaim, a large tribe in Al Anbar western Iraq.
al-Massaed tribe found in Jordan.
al-Murrah in Saudi ArabiaMurad, a tribe living 150 miles south-east of the capital of Yemen.
Mutair, estimated at about 1,200,000 members;[بحاجة لمصدر] live in the Nejd plateau, many families from the Mutair tribe live in the Persian Gulf States, especially Kuwait.
Muzziena in Dahab and South Sinai (Egypt).
Al Nuaim a large tribe in Saudi Arabia, Syria, Jordan (Noaymat), Palestine, Iraq, United Arab Emirates, Kuwait and Bahrain.
al-Rashaydah, a large international tribe, originally centered around Medina, Saudi Arabia and Kuwait but also extending in Jordan, Egypt, Eritrea, Sudan, Libya and Mali, see also Bani RasheedRwala, a large clan from the Aniza tribe, live in Saudi Arabia, but extend through Jordan into Syria and Iraq, in the 1970s, according to Lancaster, there were 250,000–500,000 Rwala
Al-Majali South Jordan Majalis have long dominated Karak Bedouin society
Al-Hadid Large Bedouin tribe found in Iraq, Syria and Jordan. Now mostly are settled in cities such as Haditha in Iraq, Homs & Hama in Syria, and Amman Jordan. Yet tribal law still exists within their families as their Sheikh still governs the tribe. Sheikh Barjas Al-Hadid now leads the tribe in Jordan and previously Sheikh Raslan Al-Hadid in Syria.
Shammar in Saudi Arabia, central, and western Iraq, eastern Syria.

Subay’, central Nejd, and Kuwait

Swellat,A Large Bedouin tribe, found in Lebanon and Syria.

Ubeidah, 150 miles west of the capital of Yemen

Ummur tribe of around 1,200 persons near Palmyra, Syria.

Utaybah large tribe in western and central Saudi Arabia.

Yahia, a group from Morocco of about 96,000 people.

Zaab, a small tribe, live with the Al-Ajman, in eastern Saudi Arabia.

Makki tribes from banu Abdul Qays they live in Saudi Arabia, UAE, Kuwait, Bahrain, Qatar, and Oman.

Riyalat, A strong, large family that originates from the vast Saudi family called “E’enize” it now resides in a city Called Sult in Jordan

الـمحـرر -

باحث أنثروبولوجي من الجزائر، مؤسس ورئيس الجمعية الجزائرية للأنثروبولوجيا والدراسات الثقافية والشعبية، مؤسس ومدير موقع أرنتروبوس
الموقع العربي الأول في الأنثروبولوجيا، ورئيس تحرير المجلة العربية للدراسات الأنثروبولوجية المعاصرة، وعضو مؤسس في مركز فاعلون للبحث في الأنثروبولوجيا
ونائب مشرفه العام مكلف بالنشر والإعلام وكاتب بجريدة السفير العربي.

التصنيف: مصطلحات  الوسوم: ,
تستطيع متابعة أي رد على هذا الموضوع من خلال تتبع ت غذيةر.س.س RSS 2.0 . Both comments and pings are currently closed.

التعليقات مغلقة